09/8/2010 - Rozhovor s Malvynom Grantom, o tom, ako Eddie dostal novú tvár

Povedať, že Iron Maiden sú ako kapela ikonou je ako povedať, že obloha je modrá; je to samozrejmosť. Rovnako, tak ikonická ako je kapela samotná, ako je ich hudba, je aj ich čertovský maskot Eddie. A skrátiť si dobu čakania na vydanie nového albumu, ktorý má vyjsť 17. augusta, sme sa rozhodli prebádať, ako sa dostal Eddie k jeho momentálnej vesmírnej podobe.

Zastihli sme tvorcu obálky albumu Final Frontier, Melvyna Granta, aby nám umožnil nahliadnuť za túto zvláštnu a príšernú premenu. Nie je to jeho prvé preniknutie do ríše Iron Maiden. Taktiež sa pričinil o obálky albumov Fear Of The Dark, Virtual XI, Death On The Road a singla The Reincarnation Of Benjamin Breeg. Dodajme, že bol tiež požiadaný dodať návrh obalu singla The Wicker Man, ale kvôli jeho vedľajším povinnostiam to nebolo možné.

Koľko náčrtov si žiada obal pre Iron Maiden? Viem, že ich ľudia sú veľmi detailistický ohľadne toho, čo robia.
Nie je to nič špeciálne, v skutočnosti mali hrubý návrh toho, čo požadovali. Svojím spôsobom vedia čo chcú, ale naozaj nevedia čo chcú. Keď na tom začnete pracovať, spustí to ich predstavivosť a vtedy chcú veci meniť. S Final Frontier som mal byť hotový v apríly, ale pekne sa to posunulo až na máj, kedy som robil finálnu maľbu. Pokúsite sa to jedným postupom a oni povedia „Mohli by sme toto zmeniť?“ alebo „Mohli by sme toto jemne posunúť?“. Takže sa tá vec čas od času premaľováva.

To čo vidíme na obale Final Frontier je kompletný obrázok, alebo je ešte rozsiahlejší? Pýtam sa to preto, lebo som na tvojej stránke zbadal celú verziu Death On The Road, pričom vydaná verzia obalu je dosť orezaná.
Áno, je to kompletná obrázok. Ale áno, na Death On The Road trochu zazmätkovali s farbami. Myslím, že nechceli zobraziť zeleného chlapíka, ktorý si jazdí v niekoho črevách.

Prvé dve kresby, ktoré som urobil pre Iron Maiden boli Fear Of The Dark a Virtual XI. Boli to pôvodne olejové maľby a jednal som s nimi cez ich svojho agenta. A to bolo fajn. A pri práci na Death On The Road to išlo cez dizajnérske štúdio a tak je tomu doposiaľ. Myslím si, že keď idete cez 3-4 ďalších ľudí sa stane, že veci sa popletú a pozmenia. A to tiež zaberie podstatne viac času.

Death On The Road sa mi dostal vo forme istého farebného a veľmi hrubého náčrtu. A do pozadia dali klasickú slnečnú oblohu. Mal som pocit, že odo mňa chceli hrubý náčrtok, aby som im ukázal ako by som to urobil ja; Maideni si vždy chcú vybrať, chcú aby ľudia skúšali, ikeď do toho s vami určite pôjdu. A ja som mal pocit, že slnečná alebo búrlivá obloha nebude postačujúca pre fanúšikov Iron Maiden. Tak som si povedal, že oblaky zmením na vnútornosti, s črevami povaľujúcimi sa navôkol! A tak som to aj urobil. Maidenom sa to páčilo a tak vznikla tá kresba. V opačnom prípade by to bolo nakoniec vyzeralo veľmi jemne!

Keďže na na tvojich maľbách Eddie menil veľmi často, chcem sa opýtať, koľko z toho je tvoja práca, respektíve koľko sa do toho vložila kapela?
Derekovy štýl kresieb sa mi nikdy nepozdával, takže som sa to prirodzene snažil zmeniť a urobiť moju vlastnú verziu Eddieho. Ale v tom som dostal zákaz od kapely, ktorí nechceli aby som sa zatúlal príliš ďaleko od pôvodného štýlu, ktorý samozrejme všetci fanúšikovia dávno obľubujú. Na niečo si proste tak zvyknete, že sa to stane Vašou "vecou" a zamiľujete si tú verziu Eddieho. Pokúsil som sa ho trochu zmeniť, štýlom ktorý mi sadol a viac ma uspokojil. Posledná verzia Final Frontia nezobrazuje Eddieho, viac menej. Nepoviem o tom nič viac, pretože neviem čo plánuje kapela a tak si nejdem šliapať po vlastných prstoch, alebo pokaziť akékoľvek prekvapenie. Dobre, prezradím Vám, že je to votrelec. Ale starý Eddie sa stále môže objaviť.

Rád spolupracujem s teamom Iron Maiden, ale zvykne to podráždiť človeka, keď musí neustále veci meniť. Rod Smallwood, manažér kapely Iron Maiden, a ja vychádzame veľmi dobre, nestretol som ho však dlhé roky. Ale po tom, ako som urobil prvotné náčrty Eddieho hlavy mi zavolal a povedal, ako moc sa mu páčia. Jeho slová boli, myslím „je to sku***** skvelé“. Myslím, že to bolo od neho pekné gesto, nakoľko viem, že sú vyťažení plánovaním turné. Doposiaľ som sa presvedčil, že je to partia skvelých ľudí, s ktorými sa dobre spolupracuje. Po stránke autorských práv sme dospeli k spoločne dobrému výsledku. A ak si chcú veci využiť vo vlastnej réžii, zaplatia za to. Ničím sa moc nezaberajú.

Odkiaľ čerpáš inšpiráciu pre svoju víziu Eddieho? Zdá sa, že ak práve nerobíš obal pre singel alebo live album odbočíš od "ľudskej" podoby Eddieho.
Pôvodný Eddie sa zdal byť spokojný vyvolávaním chaosu a sekaním ľudí ma márne kúsky pomocou sekier a iných pomôcok. Ja som do toho zapracoval trochu psychologického potenciálu. Napríklad na Fear Of The Dark, ktorý bol mojou prvou maľbou, si myslím, že veľa ľudí neuvedomilo, že vlastne na strome nesedí. V skutočnosti z toho stromu schádza dolu. Takže sa na to môžete pozrieť vlastne dvoma spôsobmi. Telo sa zdá schádzať dolu zo stromu a tiež sa zda, že Eddie má chvost v blízkosti mesiaca. Pokúšam sa do toho vložiť viac hĺbky mimo bežnú brutalitu.

Pre Final Frontier som urobil niekoľko návrh založených len na samotnom názve. Potom prišli s nápadom urobiť niečo na vesmírnej lodi. Pôvodne Eddie nebol v pozícii v akej je teraz. Vyzeral mäsitejšie a prikrádal sa viac zákernejšie. Pôvodne nechceli, aby bola vesmírna loď roztrhaná na kusy. Chceli, aby sa zdalo akoby sa otvorili dvere a vnútri by bola posádka kostlivcov. Tak som chcel urobiť Eddieho v maximálnej blízkosti vstupujúc dnu. Ale postupne sa to vyvinulo čoraz brutálnejšie, ako môžete vidieť teraz.

Keď som im ukazoval rôzne náčrtky mojich nápadov, Rodovi sa zapáčila jedna z Eddieho hláv a požiadal ma, aby som nakreslil obrázok jej samotnej s otvorenou a zavretou papuľou. Tak som tužkou jednu nakreslil a jemu a všetkým v štúdiu sa náramne páčila. Ale následne sa dostala k Steveovi a Bruceovi a tí ňou nadšení neboli, nakoľko nebola dostatočne príšerná. Steve sa dôkladnejšie nevyjadril, ale Bruce mal k nej veľa poznámok. Tak som ju potom urobil s polkou zožratou od choroby a tou druhou v poriadku, čo sa im nakoniec páčilo. Z toho potom vznikol pútač.

Aký význam má kľúč?
Neviem. Nie je dobré pýtať sa ma veľa týchto vecí, pretože si myslím, že samotná kapela ich nevie. A myslím si, že je to ďalšia dobrá vlastnosť kapely. Vždy chcú dať svojim fanúšikom niečo čerstvé, niečo nové. Neboja sa riskovať. Niekto mi už povedal, že Eddiem ktorého som nakreslil pre Final Frontier, som už rozdelil fanúšikovskú základňu na dve polovice. Niektorí ľudia ho skutočne neznášajú. A neverili by ste, aké veci by mi niektorí fanúšikovia prispievajúci na fórach chceli spraviť. "Vráť späť Eddieho, vráť späť Eddieho!" Myslím si, že by chceli aby ma Eddie dopichal a zjedol.

Keď pracuješ na kresbe obalu nechávaš aj miesto pre logo a jeho názov? Šokovalo ma, že polovica obalu Fear Of The Dark bola celá čierna.
Vlastné áno, veľa poznačia požiadavky, ktoré mi zašlú. Ale teraz, ako spolupracujem s dizajnérskym štúdiom (Peacock Studio v Londýne), tieto veci urobia oni. Ak im poskytnem náčrt, oni doň vložia logo a všetko ostatné. Takže budem mať predstavu, kde bude umiestnené a môžem s tým pracovať.

Si aj autorom obalu singlovky El Dorado?
Až tak nie. Po ukončení obalu albumu som bol tak vyčerpaný, že som si musel zobrať pár týždňov dovolenku. Po návrate mi povedali, že robili náväzné kresby pre obal singla, niečo v štýle obálok komiksov z päťdesiatych rokov. Odo mňa chceli tužkovú kresbu Eddieho, konkrétne hlavu a ruky, ktoré by sa podobali tomu z obalu albumu. A to je všetko, čo som spravil. A druhý ilustrátor to už pospájal. Okrem toho, čo odo mňa chceli, som nemal žiadne iné informácie.

To bolo pokým sa so mnou nespojil nejaký vyhľadávač faktov pre Wikipediu a pýtal sa ma na ten obal. Vyplynulo z toho, že ten obal bol vytvorený niekým ďalším, kto pracoval v Peacock Studio, kto urobil aj textovú a grafickú úpravu bookletu Final Frontier. Jeho meno je Anthony Dry a urobil už veľa kresieb pre Doctora Who.

Niekto sa pýtal, či Iron Maiden urobia aj komiks. Neviem o tom, ale bola by to zábava pracovať s Anthonym na takomto časopise, pretože je skutočný profesionál a ja by som mohol urobiť obálku a nejaké celo obrázkové stránky, z čoho by mohla vyjsť naozaj kvalitná publikácia.

Zdroj: www.examiner.com

Iron Maiden Slovensko 2002 - 2020
Powered by Websupport