Brave New World

Zostava: Steve Harris (bassgitara), Dave Murray (gitara), Bruce Dickinson (spev), Nicko McBrain (bicie), Adrian Smith (gitara), Janick Gers (gitara)

Štúdio: Guillaume Tell Studios, Paríž
Produkcia: Kevin Shirley a Steve Harris
Vydané: 29. máj 2000
Videoklipy: The Wicker Man, Out Of The Silent Planet
Celkový čas: 66:57

1. The Wicker Man (Smith, Harris, Dickinson)
2. Ghost Of The Navigator (Gers, Dickinson, Harris)
3. Brave New World (Murray, Harris, Dickinson)
4. Blood Brothers (Harris)
5. The Mercenary (Gers, Harris)
6. Dream Of Mirrors (Gers, Harris)
7. The Fallen Angel (Smith, Harris)
8. The Nomad (Murray, Harris)
9. Out Of The Silent Planet (Gers, Dickinson, Harris)
10. The Thin Line Between Love and Hate (Murray, Harris)

1. Ako sa kapela vyrovná s pretlakom tvorby?
Urobila to s nadhľadom a vsadila na istotu. Do väčšiny piesní integrovala už osvedčené postupy. Motívy z "Heaven Can Wait" v otváračke "Wicker Man" nie sú osamotené a nám poslúžili ako príklad. Ďalšie príklady hľadajte sami. Už autorstvo skladieb dokazuje, že novinka je čisto kolektívnym dielom. Predovšetkým Dave Murray prišiel po dlhej dobe s pútavými melodickými linkami, ktoré predovšetkým v titulnej skladbe lahodia uchu.

2. Výber producenta?
Tentokrát bol veľmi dôsledný. Kevin Shirley (Aerosmith, Mortal Sin, Dream Theater, silverchair, The Black Crowes adt.) mohol určite dostať viac priestoru, ale Harris si opäť postrážil, aby jeho nástroj vyčnieval. Je predovšetkým zásluha Kevina, že nechal bicím prirodzený zvuk a gitary nabrúsil viac, než tomu bolo na posledných albumoch. Do skladieb "Blood Brothers" a "The Nomad" naviac pridal orchestrálne prvky, čím potvrdil ich mohutnosť a majestátnosť.

3. Zvuk?
Typický maidnovský a je trochu škoda, že kapela nevyužila prítomnosti a možnosti progresívneho producenta, ktorý na prianie namixoval zvuk veľmi podobný zvuku v Powerslave.

4. Sila skladieb a vyrovnanosť materiálu?
Toto bol najmenší problém. Desiatka skladieb drží ako jednoliaty celok. Prevládajú dlhé kompozície, ktorých priebeh je doslova príbehový. Z desiatich skladieb majú okolo štyroch minút len tri a všetky sú vedené v rýchlom tempe. Do ostatných piesní pridala skupina všetko ostatné. Pomaly sa rozvíjajúci dej s postupným vyústením do strhujúceho finále. Veľmi silné melódie a dostatočný priestor pre gitarové exhibície.

5. Hit?
Ako prvý singel bola vybraná úvodná pieseň "The Wicker Man", ale oveľa ľubozvučnejšia je "Out Of The Silent Planet".

6. Obal?
Mimoriadne podarený, ba priam až bezchybný. Kombinácia motívu mesta budúcnosti a zakomponovanie Eddieho, ako tvár búrkového oblaku, má veľmi silnú atmosféru. Obal doslova vyzýva k neustálemu skúmaniu, ale čo je najdôležitejšie, skupina uctieva vývoj.

The Wicker Man
Táto rýchla pieseň hudobne pripomínajúca Aces High, je perfektným úvodom ako pre album, tak aj pre živý koncert. Úvodný rif a Nickove precízne bubnovanie naznačujú, že zlatá éra Iron Maiden sa vrátila. Samotná pieseň má rýchle tempo s výraznými časťami a zmenami rytmu, ktoré sú pre Iron Maiden typické. A keď k tomu pridáme perfektné Adrianove gitarové sóla... Text piesne opisuje apatiu celej modernej spoločnosti, ktorá sa nezaujíma o nič a je prekvapená, keď ju niečo 'zrazí na kolená'. Veta "the world explode every single night" ("svet vybuchuje každučkú noc") sa pravdepodobne vzťahuje na večerné správy, kedy sú ľudia doslova preťažení všetkými negatívnymi informáciami a stávajú sa necitlivými a neľudskými. Tento egoizmus je ďalej vyobrazený odmietnutím zaplatiť "prievozníkovi" ("ferryman") (pravdepodobne sa jedná o Charona), ktorý podľa gréckej mytológie prevážal duše zosnulých cez rieku Acheron (nie cez Styx, ako si mnohí myslia) z krajiny živých do krajiny mŕtvych – mimochodom, Styx bol aj názov prvej Bruceovej skupiny (samozrejme nič to s touto skupinou nemá spoločné). Táto predstava sa vzťahuje na fakt, že v dnešnej modernej spoločnosti existujú "ľudia-zombíci", ktorých vedomie a pocity zomierajú, alebo sú už mŕtve. Symbol novej rasy – wickerman – predstavuje pomalý návrat tejto spoločnosti do starých 'zlých' koľají. Rituál wickermana bol u starých keltských kmeňov obradom úrodnosti. Do prútenej postavy sa dávali väčšinou hospodárske zvieratá, ale občas aj ľudia, ktorých potom upálili zaživa. Potom sa tento popol rozprášil po poliach a slúžil ako hnojivo. Po technickej stránke to bolo dobre vymyslené, pretože hlavne pre kukuricu obsahoval tento živočíšny popol veľa dusíka a skutočne zvyšoval úrodnosť. Napriek tomuto všetkému, pôvodnou inšpiráciou pre pieseň a video bol britský film z roku 1973, The Wickerman, v ktorom si zahrali Christopher Lee a Edwar Woodward.
Bruce Dickinson:
Táto pieseň sa volá The Wicker Man, pretože jej myšlienka je prevzatá z kultového filmu 70-ych rokov, The Wickerman. Myslím, že je to náš najlepší singel za posledný uhorský rok. Je to skutočne rockový singel. Osobne mám z tejto piesne veľmi dobrý pocit. Už ako dieťa som sníval o tom, že prídem na festival, budem tam spievať a v hľadisku to bude len tak hučať. Táto pieseň je presne o tom. Keď všetci naokolo vrieskajú refrén "your time will come" ("tvoj čas raz príde"), cítim sa súčasťou niečoho veľkého...

Ghost Of The Navigator
Ghost Of The Navigator začína pekným akustickým introm a šialene sa stupňuje. Je to ďalšia "námornícka" pieseň podobne ako Rime Of The Ancient Mariner. Inštrumentálne časti podnecujú predstavu lode, ktorá zápasí s búrkou na rozbúrenom mori. Počas tejto časti Nickove rýchle nohy vyvolávajú pocit, akoby bubnovali dvaja bubeníci. Mnoho fanúšikov si myslelo, že Nicko použil dvojitý pedál, ale to nie je pravda. Jediné, čo Nicko použil, je striedavý úder prstov a päty, čo vytvára dojem dvoch úderov. Rýchlosť a technika sú vlastnosti, s ktorými patrí Nicko medzi najlepších rockových bubeníkov všetkých čias. Text piesne sú metafory o živote, pričom zapadajúce slnko, ku ktorému sa plaví loď, predstavuje smrť. "Ghosts of navigators" ("duchovia námorníkov") sú narážkou na všetkých tých ľudí, ktorí sa pretĺkajú životom a nemajú kontrolu nad svojou cestou. A veta "nothing’s real until you feel" ("nič nie je skutočné, pokiaľ to nepocítiš") je pravdepodobne rada, aby každý prežil svoj život naplno a nebál sa zariskovať, pretože čas medzi kolískou a hrobom je príliš krátky na to, aby sme ním zbytočne plytvali.
Bruce Dickinson:
Ja som k tejto piesni napísal verše a refrén, pričom Janick prišiel s rifom. O celej piesni som mal presnú predstavu. Bolo to veľké epické námorné dobrodružstvo s metaforami o živote.

Brave New World
Založená na novele Aldousa Huxleyho z roku 1932. Brave New World je ďalšia pieseň, ktorú môžeme zaradiť do klasiky Iron Maiden. Úvod je pokojný akustický, pričom sa poriadne stupňuje. Refrén má podobný ráz ako Fear Of The Dark, takže sa pri jeho speve môže výraznou mierou zapojiť aj publikum, pokiaľ sa pieseň hrá na koncerte. Brave New World končí rovnako, ako začína, čiže akusticky a melancholicky. Príbeh, ktorým bol inšpirovaný text piesne, je o futuristickej svetovej ríši (Brave New World), ktorá má motto: "Spoločenstvo, identita, stabilita". Každý človek tohto štátu každý deň konzumuje antidepresívum nazvané "soma", deti sa rodia a vykrmujú ich v špeciálnych laboratóriách, najpopulárnejšou formou zábavy je "feelies" – film, ktorého sa dá okrem pozerania aj dotknúť a ovoňať. Hlavnou charakteristikou tejto knihy je vzbura proti tomuto systému, ktorý kontroluje všetky aspekty ľudského života. Avšak to, čo Huxley zobrazil ako utopistickú krajinu, sa v súčasnosti rýchlo približuje pravde. Samotný názov piesne je prevzatý zo Shakespearovej hry "The Tempest", v ktorej postava Miranda vykrikuje:

"O, wonder! How many goodly creatures are there here! How beauteous mankind is! O brave new world That has such people in't!" "Ó, zázrak! Koľko pekných stvorení tu je! Aké krásne je mužské pokolenie! Ó statočný nový svet, ktorý má takých ľudí." 5. dejstvo, 1. výstup

I keď, ako sa zmieňuje Bruce, v knihe Brave New World nie sú žiadne "umierajúce labute" ("dying swans"), Huxley vydal v roku 1939 aj knihu pod názvom After Many a Summer Dies the Swan. Je to novela, v ktorej Huxley ironicky zobrazil americkú kultúru, jej narcizmus, povrchnosť a posadnutosť mladosťou. Hlavná línia novely je prevzatá z básne Tithonus, ktorej autorom je Lord Tennyson. Je to o postave z gréckej mytológie, ktorej dá Zeus nekonečný život avšak nie nekonečnú mladosť. Huxleyho novela je o kalifornskom milionárovi, ktorý sa dopočuje, že jeden anglický šľachtic vynašiel elixír na predĺženie života. Príde teda do Anglicka a nájde tohto šľachtica ešte stále živého, hoci vyzerá už skoro ako opičia kreatúra. Ale milionár sa rozhodne predsa si predĺžiť život. Toto je ďalší príklad narcizmu, hoci toto je trochu o inom, pretože pieseň Brave New World sa týmto dotýka celej spoločnosti.
Bruce Dickinson:
"Dying swans twisted wings, beauty not needed here" (niečo ako "umierajúce labute trepocú krídlami, krása pritom nie je potrebná"). Nepamätám sa, že by sa nejaké umierajúce labute vyskytovali v knihe Brave New World. Tým som chcel skôr znázorniť tú tragédiu a ľútosť nad spoločnosťou z knihy Brave New World. Umierajúce labute, trepotajúce krídla, viete, muky, smrť. Brave New World to však nechce vidieť. V tomto svete nemá smrť miesta. Je to všetko o tom, že keď sa chcete zabaviť, idete do "viddies" – je to akási Huxleyho virtuálna realita – pričom ja som len chcel túto vec podať ďalej, aby sa nad tým ľudia zamysleli.

Blood Brothers
Hoci sa v texte piesne spomína Steveov otec, Blood Brothers nie je konkrétne o ňom, ale o živote a o tom, čo prípadne nasleduje po ňom. Obraz zosnulého otca je tu predovšetkým pre zvýraznenie toho, že hlavným spojivom medzi životom a životom po smrti sú spomienky na tých, ktorí odišli. ("And in a moment the memories are all that remain, And all the wounds are reopening again") ("Teraz v tejto chvíli spomienky sú všetko, čo mi ostalo, a všetky rany sa znovu otvárajú"). Napokon v piesni nie je žiadna zmienka o duši, a pod., ale pointa je v tom, že toho, koho sme milovali, nám navždy ostane v spomienkach. Pieseň je taktiež o hanbe za to, čo sa deje na tomto svete ("And as you look all around at the world in dismay") ("Obzerám sa okolo seba po svete a desím sa toho"). História sa zdanlivo opakuje donekonečna, stále sa dejú hrozné veci, pretože sme ľahostajní k minulým udalostiam ("...do you think we have learned? Not if you look at the war-torn affray") ("...myslíš si, že sme sa poučili? Nie, keď sa obzeráš a všade naokolo zúri vojna"). Táto línia bola už v podstate načrtnutá aj v piesni The Wicker Man, ktorá je o ľuďoch, ktorí sa o nič nestarajú, a tí, ktorí sa starajú, majú smolu, pretože ich je veľmi málo. Znovu, podobne ako na albume No Prayer For The Dying, je tu položená otázka zmyslu života ("Will we ever know what the answer to life really is?") ("Dozvieme sa niekedy, prečo v skutočnosti žijeme?"). Avšak v tomto prípade sa nečaká odpoveď od božstva, ktoré aj tak neodpovie, ale skôr je to vo všeobecnosti ("Can you really tell me what life is?") (Vieš mi naozaj povedať, čo je život?).
Steve Harris zhodnotil zmysel piesne v jednom interview s Johnnym B. v čase vydania albumu takto: V podstate táto pieseň hovorí o tom, že sme z mäsa a kostí, a že vo svete existuje dobro a zlo, niektorí ľudia sú v živote nešťastní... a podobné veci, ktoré sme zhrnuli dokopy. Hudba s keltským nádychom dáva tejto piesni perfektnú magickú dumanú atmosféru. Refrén je opäť jedným z tých, podobne ako Fear Of The Dark či The Wicker Man, kde sa v plnej miere môže zapojiť do spevu aj publikum.
Bruce Dickinson:
Blood Brothers je také malé Steveovo majstrovské dielo. Je to o vzťahu Stevea s jeho otcom, ktorý zomrel, takže je to veľmi osobná a emotívna pieseň. V niektorých miestach je veľmi melancholická. Je to veľký mix pocitov s keltským nádychom.

The Mercenary
The Mercenary oživuje tempo po pokojnom závere Blood Brothers. Okrem toho, že je to klasická rýchla pieseň Iron Maiden, nemožno povedať o hudbe nič výnimočné. Základom piesne je lovec trofejí (ang. bounty hunter), hoci Iron Maiden si zvolili namiesto názvu The Bounty Hunter radšej The Mercenary, lebo vraj znie lepšie. Text je podobný piesni The Assasin. Je to o chlapíkovi, ktorý loví a zabíja, aby mohol prežiť. Pravdepodobne je text založený na perfektnom filme Predator z roku 1987, v ktorom si zahral Arnold Schwarzeneger. V tomto filme tvor nazývaný Diablo loví ľudí v juhoamerickej džungli a robí si z nich trofeje. Hoci skupina v nijakom interview nespomenula, že by inšpiráciou pre túto pieseň bol práve film Predator, je to dosť možné.
Bruce Dickinson:
Je to celkom slušná pieseň, ktorá poukazuje na nájomných zabijakov, ktorí vraždia ľudí pre peniaze. Melodicky sa The Mercenary veľmi ponáša na Die With Your Boots On.

Dream Of Mirrors
Toto je po rokoch ďalšia pieseň, ktorá sa zaoberá snami podobne ako Infinite Dreams. Podobnosť obidvoch piesní vidieť aj v nasledovnom texte:

"...scared to fall asleep again, In case the dream begins again." (Infinite Dreams)

"Scared to fall asleep and dream the dream again" (Dream Of Mirrors)

Steve Harris je známy tým, že často svoje sny zhmotňuje do piesní, ako to bolo napr. aj v prípade piesne The Number Of The Beast. V jednom interview s Johnnym B. povedal, že táto pieseň je o tmavej stránke vecí a o ľuďoch, ktorí v noci premýšľajú o svojom trápení. Po hudobnej stránke je to brilantný kúsok so skvelou inštrumentálnou časťou v strede. Hudba dobre pasuje k textu, pretože je tichá a nepokojná, čím vyobrazuje perfektne sny a ich zmysel.
Bruce Dickinson:
Je to dosť dlhá pieseň. Refrén je obzvlášť brilantný! Myslím, že je to Steveov najlepší refrén a všeobecne najlepší text piesne, aký kedy napísal. Nepochybne je to úplne perfektná pieseň s perfektnou myšlienkou a vlastne všetko je na nej perfektné.

The Fallen Angel
Inšpirovaná večným súbojom dobra a zla, táto rýchla pieseň začína brilantným introm v štýle Thin Lizzy. Po ňom nasleduje perfektný text a refrén. Spadnutý anjel (the fallen angel) je v Biblii (Leviticus 16) známy pod menom Azazel. Uctievali ho starí Hebrejci, ktorí mu nosili do púšte obetného baránka symbolizujúceho ich hriechy. Avšak v niektorých starých knihách je spojený Azazel priamo s menom Satan a podľa Encyclopaedia Britannica, Azazel značil stelesnenie niečoho nečistého. V neskorších rabínskych spisoch bol niekedy označovaný práve ako spadnutý anjel.
Bruce Dickinson:
Táto pieseň, ako predpokladám, je o človeku, ktorý bol vybraný ako obeť, čiže sa jedná o hlbokú a temnú pieseň. Myslím, že Steve sa nachádzal v zlom období a z tejto piesne to jasne vidno! Adrian napísal základ piesne a refrén.

The Nomad
Atmosféra tejto piesne pripomína trochu film z roku 1962 pod názvom Lawrence Of Arabia, v ktorom si zahral Peter O’Toole. Text piesne presne a zrozumiteľne vystihuje ľudí púšte a svojou koncepciou pripomína pieseň To Tame A Land. Hudba sa snaží priblížiť obraz rozsiahlej vyprahnutej púšte. Inak inštrumentálna časť je podľa mňa úplne perfektná.
Bruce Dickinson:
Je to o púštnych bojovníkoch, Nomádoch. Myslím, že text je dosť presný a nemá žiaden skrytý hlbší zmysel. Tým myslím, že keď Steve napísal pieseň Alexander The Great, tak to bolo o Alexandrovi Veľkom, a aj pieseň The Nomad je presne to isté. Samotný jej text je o Nomádoch, o ich tajomnosti a neobyčajnosti. Myslím, že táto pieseň ich vystihla veľmi dobre. Vlastne, nejedná sa o pieseň, ale o poriadny deväť minútový kus. Takže ju neporovnávajte so žiadnymi päť minútovými rockovými piesňami, lebo je neporovnateľná.

Out Of The Silent Planet
Pravdepodobne inšpirovaná filmom z roku 1956, The Forbidden Planet, kde si zahral Leslie Nielsen. Toto je ďalšia perfektná rýchla pieseň, ktorá začína aj končí pokojne. Melódia intra má trochu keltský nádych. Je zaujímavé, že film The Forbidden Planet, ktorým bola Out Of The Silent Planet inšpirovaná, je vlastne filmové spracovanie Shakespearovej hry The Tempest (to je tá hra, v ktorej je citácia "...O Brave New World..."). Skladba dosť pripomína pieseň Public Enema Number One. Jej text si zasluhuje trochu väčšiu pozornosť a môžeme si ho rozobrať kúsok po kúsku:

"Withered hands, withered bodies begging for salvation" ("Vychudnuté ruky, vychudnuté telá prosia o spasenie") je fráza, ktorá zobrazuje hladomory a tábory smrti, teda pomerne častý strašný obraz, ktorý možno vidieť v televízii. Zvýrazňuje tak utrpenie veľkého množstva ľudí na tejto planéte.

Veta "Deserted by the hand of gods of their own creation" ("Opustení bohom, ktorý ich stvoril (?)") sa pravdepodobne zmieňuje o vládnucej triede. Vo väčšine rozvojových krajinách vláda získava moc násilím, pričom trpia nevinní ľudia. Taktiež môže táto fráza znamenať, že náboženstvo je len ilúzia a podvod. Skutky sú často lepšie, ako prosby, a taktiež je náboženstvo aj perfektná cesta k tomu, ako manipulovať s ľuďmi a nechať ich zabudnúť, v akej chudobe žijú.

"Nations cry underneath decaying skies above" ("Národy plačú pod rozpadajúcim sa nebom nad nimi") sa môže vzťahovať na znečistenie a ozónové diery, ale taktiež to môže byť básnické vyjadrenie toho, že nebesá nie sú so životom pod nimi spokojné.

"You are guilty, the punishment is death for all who live" ("Previnil si sa a trestom je smrť pre každého, kto žije"). Ľudia sa previňujú tým, že ničia svoje prostredie, čo v konečnom dôsledku bude znamenať istotne zánik života na zemi, vrátane ľudskej rasy.

"Separate lives no more disguise, no more second chances" je pravdepodobne varovanie, že by sme sa mali ako ľudstvo zjednotiť a predísť katastrofe, lebo raz môžeme dôjsť k bodu, kedy už nebude cesty späť.

"I accuse you before you know the crime it's all to late". Táto veta sa pravdepodobne vzťahuje na celé ľudstvo vo všeobecnosti, ktorého väčšina je ľahostajná voči drancovaniu našej planéty, pričom trestom (crime) bude zničenie všetkého naokolo, kedy už bude neskoro vrátiť čas, a Zem sa stane "mŕtvou planétou" ("silent planet").

Hoci Out Of The Silent Planet je aj názov jednej knihy od C.S.Lewisa, ktorý je známy skôr knihou The Chronicles Of Narnia, spojenie s piesňou Out Of The Silent Planet pravdepodobne nie je.
Bruce Dickinson:
"Je to dosť priamočiara pieseň podobná Run To The Hills. Je založená na sci-fi klasike The Forbidden Planet, kde si mimozemšťania zničia svoju planétu a potom prídu zničiť aj našu Zem.

The Thin Line Between Love & Hate
Bruce Dickinson:
Ďalšia Steveova pieseň. Zvukovo sa v niektorých častiach veľmi podobná štýlu UFO. Je to dosť netradičná pieseň pre Iron Maiden, pretože spev je viac v rytme rock'n'roll/hard rock a je vo veľkej harmónii. Je to v skutočnosti o karme (v brahmanizme, hinduizme a budhizme je to súhrn všetkých činov človeka, ktoré ho sprevádzajú ako odmena a trest do ďalších zrodení). Takže jedná sa o to, že čo si v živote zaseješ, to budeš žať. A ak to budú nejaké zlé veci, pôjdeš do pekla!

Rozbory piesní preložené zo stránky Iron Maiden Commentary

The Wicker Man
Bonus: Man On The Edge (live)

Vydané: 8. máj 2000

Out Of The Silent Planet
Bonus: Wasted Years (live)

Vydané: 23. október 2000

Iron Maiden Slovensko 2002 - 2024
Powered by Websupport