Killers

Zostava: Steve Harris (bassgitara), Dave Murray (gitara), Paul Di´anno (spev), Clive Burr (bicie), Adrian Smith (gitara)

Štúdio: Battery (Londýn)
Produkcia: Martin Birch
Vydané: 2. február 1981
Videoklipy: Wratchild, Killers
Celkový čas: 41:27

1. The Ides Of March (Harris)
2. Wratchild (Harris)
3. Murders In The Rue Morgue (Harris)
4. Another Life (Harris)
5. Gengis Khan (Harris)
6. Innocent Exile (Harris)
7. Killers (Harris, Di´Anno)
8. Prodigal Son (Harris)
9. Purgatory (Harris)
10. Twilight Zone (Harris)
11. Drifter (Harris)

Počas britského jesenného turné na podporu debutového albumu bol fanúšikom predstavený nový gitarista Adrian Smith, ktorý nahradil Dennisa Strattona. Po sérii koncertov nastúpila v novembri roku 1980 skupina do štúdia Battery v Londýne a s veľkým producentom tých časov Martinom Birchom zrealizovala počas troch dní nahrávky, ktoré sa vo februári roku 1981 objavili na druhom štúdiovom albume s názvom Killers. Nahrávka dýcha podobnou energiou ako debutová. Hlavnú úlohu pri skladaní skladieb zobral na seba opäť Harris a iba v skladbe "Twilight Zone" pustil k slovu Murraya, ktorého rukopis je viac rockovejší. Album rozpaľuje inštrumentálka "The Ides Of March", nasleduje ju do dnešných dní stále hitová "Wratchild", poriadnym kusom metalu je aj titulná pieseň. Iron Maiden na album zaradili i skladbu "Prodigal Son", ktorej poloakustický charakter ozvláštňuje celkovú náladu albumu a dáva jej možnosť byť použitá "unplugged". Steve Harris sa vyžíval v prvom období kapely v inštrumentálnych kompozíciách. Na debut umiestnil pesničku "Transylvania", ktorej pokračovanie nájdete na Killers v pesničke s názvom "Gengis Khan". Po vydaní albumu sa skupina po prvýkrát vydala v úlohe hlavného aktéra na celosvetové turné, ktoré malo 113 koncertov. Fanúšikovia nielen v Európe, ale i v USA a Japonsku mali možnosť vidieť heavy metalovú príšeru v akcii. V booklete nájdete 55 raritných fotografií a obidva videoklipy sú ako pri debutovej nahrávke z koncertu.

The Ides Of March
The Ides Of March je s dĺžkou 1:44 najkratšou piesňou Iron Maiden. Avšak vďaka svojej skvelej inštrumentálnosti patrí k najlepším piesňam albumu. Marcové ídy bol pôvodne starý pohanský sviatok, ktorý ešte starí Rimania bohato svätili, hlavne na vidieku, a názov tejto piesne sa pravdepodobne vzťahuje na výrok Júliusa Cézara z rovnomennej Shakespearovej hry. The Ides Of March bol v skutočnosti dátum, kedy Brutus a jeho komplici zavraždili Cézara. Iron Maiden si vlastne po prvýkrát vzali na mušku skutočný historický príbeh. Ďalšími takými piesňami boli napr. Invaders, Run To The Hills, Alexander The Great a pod. The Ides Of March obsahuje perfektné gitarové sóla a bicie časti, a preto táto pieseň vytvára skvelú atmosféru na úvod albumu, pričom s nasledujúcou piesňou, Wrathchild, by mohla byť kľudne spojená do jednej.
Steve Harris:
Túto pieseň sme hrávali na začiatku koncertu, tak ako sa nachádza táto pieseň na albume. Potom sme pokračovali ďalšou skladbou - Wrathchild.

Wrathchild
Jedná sa o klasickú pieseň z albumu Killers a o koncertného obľúbenca. Je príťažlivá a oslovujúca. Prvýkrát sa vyskytla na výberovke Metal For Muthas, čo by mohlo teoreticky vysvetľovať, prečo nebola vydaná na prvom albume Iron Maiden. Wrathchild je v podstate o nahnevanom mladom mužovi, ktorý hľadá svojho otca, pravdepodobne však s násilníckym zámerom. V piesni je aj pekné basové intro.
Steve Harris:
Wrathchild bola spolu so skladbou Sanctuary pôvodne nahraná na album nazvaný Metal For Muthas. To bolo ešte predtým, čo sme nemali nahrávaciu zmluvu. Verzia na tomto albume je úplne odlišná. Mnoho ľudí sa nás pýta, prečo sme Wrathchild nedali už na prvý album. Ale my sme si mysleli, že keď sme ju dali na Metal For Muthas, na prvom albume ju netreba. Po čase, keď sme nahrali Killers, neboli sme s pôvodnou verziou veľmi spokojní, a preto sme ju poriadne prerobili. Gitarové časti popri speve sú od Adriana. Pôvodne tam neboli, ale keď sa k nám Adrian pripojil, rozhodol sa, že ich tam dá.

Murders In The Rue Morgue
Ovplyvnená rovnomenným dielom Edgara Allana Poea, táto pieseň rozpráva príbeh o utečencovi, ktorého hľadajú pre vraždu, hoci súvislosť s konkrétnym dielom je nejasná. Istú podobnosť s príbehom vidieť len vo fakte, že sa jedná o vrahov dvoch žien v Rue Morgue v Paríži. Je to ďalšia pieseň s rýchlym tempom a príjemnou melódiou, ktorú si zaiste skoro obľúbite. V dôsledku istých dejových nejasností sa treba nad textom tejto piesne trochu zamyslieť. Hlavne v posledných riadkoch textu piesne cítiť, že sa pravdepodobne jedná o klamára a schizofrenika. Ani on sám si nie je istý, či tie dievčatá zabil.
Steve Harris:
Bol to trochu experiment. Nikdy som nehral na base tak harmonicky ako teraz. Ale pre náladu na začiatku sa ukázalo, že sa to celkom hodí. Chceli sme vytvoriť atmosféru, ktorá by ľudí oslovila. Melódia spevu sa zhoduje s rifom, a preto tieto obidva prvky spolu vytvárajú väčšiu silu.

Another Life
Je to taká zvláštna nevýrazná pieseň o nešťastnej osobe pomýšľajúcej na samovraždu. Gitarové rify sú v pohode, ale čo "zapôsobí", ako keby mal Harris myšlienkový blok, je opakovanie jednoduchého verša trikrát po sebe. Pravdepodobne to má zvýrazniť efekt sily textu. V každom prípade nie je to zlá pieseň.
Steve Harris:
Na tejto piesni sa mi hlavne páčia jej harmonické časti a intro, ktoré zahral Dave skutočne brilantne.

Genghis Khan
Podobne ako The Ides Of March aj Genghis Khan je perfektná inštrumentálka. Je dlhšia a oveľa komplexnejšia s premenlivým rytmom, ktorý je jej hlavnou špecialitou a o ktorý sa perfektne postaral bubeník Clive Burr. Táto pravdepodobne najlepšia inštrumentálna pieseň nám nepochybne pripomína najobávanejšieho vojenského génia Džingischána (vlastným menom Tebuchin), ktorý žil na Ďalekom Východe (Mongolsko) v 13. storočí a podmanil si skoro celú Áziu.
Steve Harris:
Bola to ďalšia pieseň, pre ktorú sme mali pripravenú líniu pre spev, ale zdala sa nám dosť dobrá i ako inštrumentálna. Spev by do nej vniesol iba zmätok. Melódia predstavuje náladu a zvuk Khanovej armády, ktorá ide do boja. Celé to lepšie vyznie bez gitarového sóla.

Innocent Exile
Innocent Exile pokračuje v téme, ktorú začala pieseň Murders In The Rue Morgue a pojednáva o nespravodlivo obvinenom utečencovi. V skutočnosti je to priame pokračovanie, kde je utečenec v nešťastnej a beznádejnej situácii. Do tejto piesne sa ťažko dostáva, ale po niekoľkých jej vypočutiach sa určite stane vašou obľúbenou. Špecialitou Innocent Exile je basové intro a gitarové sóla.
Steve Harris:
Toto bola jedna z prvých piesní Iron Maiden. Na koncerte patrila k obľúbeným, ale už ju dlhý čas nehrávame. Pôvodný basový rif na začiatku bol pôvodne hraný na gitare. Basu sme neskôr pridali do pozadia.

Killers
Nepochybne najlepšia pieseň albumu zobrazuje pohľad do pomýlenej mysle nepríčetného vraha. Killers reprezentuje vrchol témy "killers", ktorá opisuje vraha z jeho vlastnej perspektívy, ktorý sa raduje s adrenalínu a sily svojho konania.
Steve Harris:
Text pre túto pieseň napísal Paul. Jeho výkriky na začiatku piesne sú presne jeho štýl. Niektorý ľudia sa čudujú, keď túto pieseň porovnávajú s našim videom. Spravili sme totiž polhodinové video zhruba pred tromi rokmi ako vyšiel album. Text piesne na tom videu je úplne odlišný ako text albumovej verzie. Neboli sme s nim spokojný, tak sme ho prerobili.

Prodigal Son
Toto je najakustickejšia pieseň o kajúcom sa mužovi, ktorý sa spovedá Lamie. Čo je však Lamia? To slovo sa nespomína nikde v Biblii, hoci u starých Grékov a Rimanov Lamia predstavovala ženského démona, ktorý požieral deti. Podľa legendy, Lamia bola líbyjská kráľovná, ktorú miloval Jupiter (Zeus). V Afrike zasa bola Lamia postava so ženskou hlavou a prsiami s telom hada, ktorá lákala cudzincov do svojho objatia a potom ich zožrala. Báseň Johna Keatsa, The Lamia, zase rozpráva príbeh o neveste menom Lamia a obraz Johna Waterhousea z roku 1905 je taktiež založený na tomto príbehu. The Lamia je takisto aj skladba skupiny Genesis, ktorá sa nachádza na ich albume z roku 1974, The Lamb Lies Down On Broadway. V tom čase bol Steve Harris veľkým fanúšikom tejto skupiny a je možné, že ho pri písaní textu Prodigal Son ovplyvnila. Atmosféra piesne ešte posilňuje myšlienku, že Harris bol Genesisom naozaj ovplyvnený. Prodigal Son by mohla byť istým pokračovaním "killers" témy, v ktorom bývalý vrah hľadá pomoc a vykúpenie. Avšak to si môžeme len domýšľať, pretože minulosť "márnotratného syna" je spojená s mystickými vecami a mágiou, a teda nie s násilím a vraždou. Takže celkovo sa jedná o dobrú pieseň s odlišným zvukom ako zvyšok albumu.

Purgatory
Toto je prerobená verzia jednej z úplne prvých piesní Iron Maiden Floating, ktorá sa hrala naživo niekedy v ´76 a ´'77. Purgatory je prispôsobená štýlu celého albumu Killers. Jej text je veľmi príbuzný básni, a preto možno ťažko povedať, o čom je. Možno že je pieseň pokračovaním Twilight Zone, alebo je to istým spôsobom sen. Akokoľvek to vezmeme, je to dobrá pieseň.
Steve Harris:
Je to dosť stará pieseň. Trocha sa od pôvodnej verzie Floating odlišuje - zmenili sme text piesne a porobili sme aj nejaké zmeny v jej strede.

Twilight Zone
Táto pieseň sa objavila na severoamerickej verzii albumu Killers. V Európe bol zasa vydaný singel. Vydanie Twilight Zone bolo pôvodne plánované na b-stranu singlu, ale skupina sa napokon rozhodla vydať túto pieseň na a-stranu. Producent skupiny Martin Birch sa na produkovaní tejto piesne nepodieľal, o to sa postarala samotná skupina. Je to ďalšia perfektná pieseň o duchovi, ktorý stále miluje svoju žijúcu ženu a snaží sa ju zabiť, aby sa zasa stretli. Ako väčšina piesní Iron Maiden, aj táto má rýchle tempo, ale stále oplýva smútkom a prehrou.
Steve Harris:
Pieseň sa na britskom albume nenachádzala, zato však bola vydaná ako singel. Dave prišiel s hlavným rifom, ja som napísal melódiu a text.

Drifter
Pri troche predstavivosti Drifter môže byť poslednou časťou témy "killers", ktorá sa sústreďuje na nové začiatky a nádej do budúcnosti. Nálada piesne je oveľa veselšia ako zvyšok albumu a po dlhé roky bola hrávaná na závere koncertu. Drifter je najlepšia naživo, pretože obsahuje aj časť, kde sa publikum do piesne zapája obvyklým "yo yo yo". Je to pravdepodobne jedna z tých piesní, čo by som nikdy nepovedal, že ju zložili Iron Maiden. Je to klasická veselá pesnička o ničom. Proste zábava na koncert.
Steve Harris:
Túto pieseň hráme ešte stále naživo a obsahuje aj časť, kde sa do nej zapája publikum. Jednu živú verziu sme dokonca nahrali na b-strane jedného britského singlu (Sanctuary - pozn. prekladateľa). Pomalú gitarovú bluesovú sekciu tu hrá Dave. Ďalšie časti piesne do seba dokonale zapadajú. Nebola to však pieseň, ktorú sme robili po častiach. V čase jej nahrávania som presne vedel, čo chcem.

Rozbory piesní preložené zo stránky Iron Maiden Commentary

Women In Uniform
Bonus: Invasion

Vydané: 17. október 1980

Twilight Zone
Bonus: Wrathchild

Vydané: 2. marec 1981

Purgatory
Bonus: Ghengis Khan

Vydané: 15. jún 1981

Iron Maiden Slovensko 2002 - 2017
Powered by Websupport